نرم افزار حسابداری

نرم افزار حسابداری

۴ مطلب در دی ۱۴۰۰ ثبت شده است

ویژگی های بهترین نرم افزار حسابداری بازرگانی

بهترین نرم افزار حسابداری بازرگانی چه ویژگی‌هایی دارد؟ چه نیازهایی را در مشاغل و کسب و کارها برطرف می‌کند؟ چه شاخص‌هایی باعث ایجاد برتری در برخی نرم افزارها می‌شود؟ در ادامه به تمامی این سوالات پاسخ خواهیم داد.

نرم افزار حسابداری هوشمند نوین که برای کسب وکارهای تجاری و شرکت‌های بازرگانی، طراحی و تدوین شده است می‌تواند به صاحبان مشاغل تجاری و بازرگانی کمک کند تا به ثبت منظم اطلاعات و داده‌های مالی شرکت خود، اقدام کنند و سپس به تجزیه و تحلیل و تفسیر این اطلاعات بپردازند تا از این طریق بتوانند تعهدات خود را هر چه سریع‌تر در جهت بهبود منافع مالی کسب وکارشان تامین نمایند.

نرم افزار حسابداری بازرگانی هوشمند نوین دارای این قابلیت است که به صاحبان مشاغل و کسب وکارهای بازرگانی کمک کند تا این افراد بتوانند در زمینه‌هایی مانند سرمایه و پول در گردش خود، به تصمیماتی هوشمندانه دست بزنند؛ بنابراین این سیستم نرم افزاری حسابداری، مناسب تمامی کسب و کارهای شرکت‌های بازرگانی، خدماتی و تولیدی است.

ویژگی‌ بهترین نرم افزار حسابداری بازرگانی

ادامه مطلب...
۲۶ دی ۰۰ ، ۱۶:۳۵ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
عرفان رئیسی

8 مرحله برای تحول چرخه حسابداری خدماتی

با وجود تعدد شرکت‌های خدماتی و تنوع در خدماتی که ارائه می‌دهند؛ سازماندهی داده‌های حسابداری، یک امر سخت و پیچیده است. علاوه بر این به یک نرم افزار حسابداری پیشرفته و یک حسابدار دقیق و خبره نیاز است. حسابدار باید به متدهای جدید حسابداری آشنا باشد تا شرکت‌ها راحت‌تر به اهداف خود دست پیدا کنند.

ما می‌دانیم حسابداری شرکت خدماتی با توجه به حیطه کاری که دارند نیاز به ماژول‌های متنوعی دارند؛ زیرا جزئیاتی دارند که در صورت بی‌توجه‌ی به آن‌ها باعث مشکلات زیادی می‌شود. حتی اگر از نرم ‌افزار حسابداری خدماتی استفاده کنید اما یک روند سازمان‌یافته برای ثبت و آنالیز گزارشات نداشته باشید با شکست روبه‌رو می‌شوید.

بهترین راه برای جلوگیری از مشکلات و افزایش بهروری، استفاده از متدهای روز دنیا در حسابداری است. تا به حال روش‌های زیادی برای بهینه‌سازی روند‌های حسابداری ارائه شده است که هر کدام از آن‌ها نقاط ضعف و قوتی دارند. در هوشمند نوین برای شما یکی از بهترین روش‌ها را معرفی کرده‌ایم. در حسابداری شرکت خدماتی، یکی از مهم‌ترین روش‌ها چرخه حسابداری خدماتی است که در ادامه با آن آشنا می‌شویم.

چرخه حسابداری خدماتی

چرخه حسابداری خدماتی

با چرخه حسابداری خدماتی آشنا هستید؟

چرخه حسابداری در چند مرحله با ثبت هر معامله و به صورت جداگانه شروع می‌شود و با گزارش جامع فعالیت‌های شرکت، برای بازه زمانی معین، چرخه تعیین شده به پایان می‌رسد. بسیاری از شرکت‌ها از نرم افزار حسابداری برای خودکارسازی چرخه حسابداری استفاده می‌کنند. این به حسابداران اجازه می‌دهد تا تاریخ‌های دوره‌ای را برنامه‌ریزی کرده و گزارش‌ها را خودکار دریافت کنند.

برای آشنایی با نرم افزار حسابداری مناسب کسب وکارتان می‌توانید با مشاوران هوشمندنوین تماس بگیرید. هر شرکتی معمولاً باید چرخه حسابداری هشت مرحله‌ای را به روش‌های خاصی اجرا کند تا با مدل کسب‌وکار و رویه‌های حسابداری شرکت مطابقت داشته باشد. یکی از نکات منحصر به فرد این روش این است که کسب و کارهای خدماتی می‌توانند بین حسابداری تک ورودی یا حسابداری دو ورودی یکی را انتخاب کنند. حسابداری دو طرفه برای شرکت‌ها لازم است تا هر سه صورت مالی اصلی (صورت سود و زیان، ترازنامه و صورت جریان نقدی) را تهیه کنند.

مراحل ثبت داده ها در چرخه حسابداری

هشت مرحله چرخه حسابداری شامل موارد زیر است:

مرحله 1: شناسایی تراکنش‌ها

اولین گام در چرخه حسابداری خدماتی، شناسایی معاملات است. شرکت‌ها در طی چرخه حسابداری معاملات زیادی خواهند داشت. هر یک باید به درستی در دفاتر شرکت ثبت شود. ثبت سوابق برای انواع معاملات ضروری است. بسیاری از شرکت‌ها از فناوری مرتبط با دفاتر خود برای ثبت معاملات فروش استفاده می‌کنند. علاوه بر فروش، هزینه‌هایی نیز وجود دارد که می‌توان با استفاده از روش‌های مختلف آن‌ها را ثبت کرد.

مرحله 2: ثبت معاملات در دفتر کل

مرحله دوم در چرخه، ثبت ورودی‌های روزنامه برای هر تراکنش است. شرکت‌ها باید هزینه‌های خود را نیز پیگیری کنند. انتخاب بین حسابداری تعهدی و نقدی تعیین کننده زمان ثبت رسمی معاملات است. هنگامی که یک معامله حسابداری رخ می‌دهد، می‌توان آن را به روش‌های مختلفی در دفاتر یک سازمان ثبت کرد. ثبت ژورنالی از متداول‌ترین روش‌های موجود برای ثبت است. همه‌ی روش‌های ثبت، ورودی‌هایی را دفاتر روزنامه ایجاد می‌کنند که سپس در دفتر کل ثبت می‌شود.

مرحله 3: ارسال

هنگامی که یک تراکنش به عنوان یک ورودی روزنامه ثبت شد، باید به حسابی در دفتر کل ارسال شود. دفتر کل خلاصه‌ای از تمام فعالیت‌های حسابداری را بر اساس حساب ارائه می‌کند. این به یک حسابدار اجازه می‌دهد تا وضعیت مالی را بر اساس حساب‌ها نظارت کند. یکی از رایج‌ترین حساب‌هایی که در دفتر کل به آن‌ها ارجاع می‌شود، حساب نقدی است که میزان وجه نقد موجود را مشخص می‌کند.

مرحله 4: تدوین تراز آزمایشی

در پایان دوره حسابداری، تراز آزمایشی به عنوان مرحله چهارم در چرخه حسابداری محاسبه می‌شود. تراز آزمایشی موجودی‌های تعدیل نشده در هر حساب را به شرکت می‌گوید. سپس تراز آزمایشی تعدیل نشده برای آزمایش و تجزیه و تحلیل به مرحله پنجم منتقل می‌شود.

مرحله 5: کاربرگ

تجزیه و تحلیل یک کاربرگ و شناسایی ورودی‌های تنظیمی، مرحله پنجم چرخه را تشکیل می‌دهد. یک کاربرگ ایجاد و استفاده می‌شود تا اطمینان حاصل شود که بدهی‌ها و اعتبارات برابر هستند. اگر مغایرت وجود داشته باشد، باید اصلاحاتی انجام شود. علاوه بر شناسایی خطا، ممکن است در هنگام استفاده از حسابداری تعهدی، ورودی‌های تعدیل برای تطبیق درآمد و هزینه مورد نیاز باشد.

مرحله 6: تنظیم ورودی‌های روزنامه

در مرحله ششم، یک حسابدار تنظیمات را انجام می‌دهد. در صورت لزوم، تنظیمات به عنوان مدخل‌های روزنامه ثبت می‌شوند.

مرحله 7: صورت‌های مالی

پس از اینکه شرکت تمام ورودی‌های تعدیل را انجام داد، سپس صورت‌های مالی خود را در مرحله هفتم تهیه می‌کند. برای اکثر شرکت‌ها، این صورت‌ها شامل صورت سود و زیان، ترازنامه و صورت جریان نقدی است.

مرحله 8: بستن حساب‌ها

در نهایت، یک شرکت با بستن حساب‌ها خود در پایان دوره مالی، چرخه حسابداری را در مرحله هشتم به پایان می‌رساند. بیانیه‌های پایانی گزارشی برای تجزیه و تحلیل عملکرد در طول دوره ارائه می‌دهد. پس از بسته شدن حساب‌ها، چرخه حسابداری دوباره از ابتدا با یک دوره گزارش جدید شروع می‌شود. معمولاً پایان دوره، زمان مناسبی برای تشکیل پرونده و همینطور برنامه‌ریزی برای دوره گزارش بعدی و بررسی تقویم رویدادها و وظایف آینده است.

نکات مهم حسابداری

نکات مهم حسابداری

11 نکته مهم حسابداری برای موسسات خدماتی

حتی اگر صاحب یک شرکت خدماتی کوچک هستید و هیچ کمبودی در ثبت جزئیات و داده‌های مالی برایتان وجود ندارد؛ بهتر است که در ابتدا اصول اولیه حسابداری را رعایت کنید، از انجام کار اضافه پزهیز کنید و زمان برای انجام‌ کارهای مهم‌تر داشته باشید. این 11 نکته به شما کمک می‌کند تا فعالیت‌های حسدابداری را دقیق و راحت انجام دهید:

  1. درآمد را به طور دقیق ثبت کنید.
  2. سوابق موجودی را نگهداری کنید.
  3. برای هزینه‌های عمده آماده باشید.
  4. هزینه‌های نیروی کار را بررسی کنید.
  5. هزینه‌های تجاری و شخصی را جدا کنید.
  6. پیگیری هر هزینه کسب و کار در زمان مشخص خود انجام دهید.
  7. پیش بینی مالی برای سال‌های آینده ایجاد کنید.
  8. زمانی را به بروز رسانی حساب‌های خود اختصاص دهید.
  9. استخدام یک حسابدار حرفه‌ای را در نظر بگیرید، حتی به طور موقت.
  10. پیگیری فاکتورها و مطالبات برای جلوگیری از پرداخت بیش از حد مالیات را فراموش نکنید.
  11. شیوه‌های حسابداری را با نرم افزار حسابداری به صورت خودکار انجام دهید.

منبع: https://www.hnovin.com/service-accounting-cycle/

 

 

سخن آخر
فرآیند هشت مرحله‌ای چرخه حسابداری خدماتی، محاسبات را برای حسابداران و مدیران شرکت‌های خدماتی پرمشغله آسان می‌کند. این می‌تواند به حذف حدس و گمان از نحوه رسیدگی به حسابداری کمک کند؛ همچنین به اطمینان از ثبات، دقت و تحلیل عملکرد مالی کارآمد کمک می‌کند.

 

۱۵ دی ۰۰ ، ۱۷:۱۸ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
عرفان رئیسی

وظایف حسابداران شرکت‌ها

وظایف حسابدار در حیطه‌‌های کاری متفاوت، متنوع است. شما به عنوان یک حسابدار اغلب مسئول بررسی حساب‌ها، ثبت داده‌های مالی، ارائه گزارشات، بودجه‌بندی و مدیریت اطلاعات مالی و … خواهید بود؛ همچنین می‌توانید به مشتریان، چه افراد و چه شرکت‌های بین المللی، در مورد موقعیت‌های مالی مشاوره دهید و کمک کنید.

وظایف اصلی حسابدار معمولاً تهیه و بررسی سوابق مالی است و همینطور اطمینان حاصل کردن از این که اطلاعات به روز و دقیق باشند. با این حال، می‌توانید در زمینه‌های خاصی مانند حسابداری قانونی یا مالیات تخصص داشته باشید یا روی حوزه‌های خاص‌تری از بخش حسابداری یک شرکت تمرکز کنید.

وظایف کاری حسابدار به صورت کلی عبارتند از:

• تهیه حساب و اظهارنامه مالیاتی

• نظارت بر مخارج و بودجه

• حسابرسی و تجزیه و تحلیل عملکرد مالی

• پیش‌بینی مالی و تحلیل ریسک

• مشاوره در مورد کاهش هزینه‌ها و افزایش سود

• تدوین و ارائه گزارش‌های مالی و بودجه‌ای

• به روز نگه داشتن دفاتر و سیستم‌های حسابداری

• اطمینان حاصل کنید که صورت‌های مالی و سوابق با قوانین و مقررات مطابقت دارند.

وظایف حسابدار در شرکت تولیدی چیست؟

وظایف اصلی حسابدار تولیدی شامل حسابرسی اسناد و رویه‌های مالی، تطبیق صورت‌های بانکی و محاسبه پرداخت‌ها و اظهارنامه‌های مالیاتی است. برای موفقیت در این نقش، باید تجربه قبلی در حسابداری، استعداد تشخیص اشتباهات عددی و یک نرم افزار حسابداری پیشرفته داشته باشید.

در نهایت، اطلاعات دقیق در مورد وضعیت مالی، نقدینگی و جریان‌های نقدی کسب‌ وکار خود را در اختیار دارید، در حالی که اطمینان دارید داده‌ها با مقررات مالیاتی مطابقت دارند. وظایف اصلی حسابدار در شرکت تولیدی شامل موارد ذیل است:

• تمام معاملات حسابداری را مدیریت کنید.

• پیش بینی بودجه را آماده کنید.

• صورت‌های مالی را به موقع منتشر کنید.

• تطبیق حساب‌های پرداختنی و دریافتنی.

• از پرداخت‌های بانکی به موقع اطمینان حاصل کنید.

• محاسبه مالیات و تهیه اظهارنامه مالیاتی

• ترازنامه‌ها و صورت‌های سود/زیان را مدیریت کنید.

• گزارش سلامت مالی و نقدینگی شرکت

• حسابرسی معاملات و اسناد مالی

• از سیاست‌ها و مقررات مالی پیروی کنند.

• اطمینان حاصل کردن از محرمانه بودن داده‌ها و در صورت لزوم از پایگاه داده پشتیبان استفاده شود.

وظایف حسابداران در شرکت‌های خدماتی چیست؟

شرکت‌های خدماتی فارغ بر عام یا خاص بودن، متدهای متنوعی در حسابداری دارند. وظایف یک حسابدار که در مراکز خدماتی فعالیت می‌کند بسیار متنوع است. هر کدام از این مجموعه‌ها خدمات خاصی را ارائه می‌دهند و نیاز به یک حسابدار آشنا به امور و یک نرم افزار حسابداری خدماتی مرتبط با حیطه کاری خود دارند. حسابدار علاوه بر آشنایی با حسابداری عمومی باید که از روند عملیات‌های مربوط صنعت خود آگاه باشد تا بتواند نیازها را به بهترین نحو پاسخ دهند. وظایف کاری حسابدار در این حیطه بیشتر شامل موارد ذیل می‌شود:

• ثبت معاملات در دفاتر روزنامه

• انتقال اقلام به دفاتر کل

• تهیه تراز آزمایشی

• تهیه کاربرگ

• تهیه صورت‌های مالی

• اصلاح حساب‌های دفاتر کل

وظایف حسابدار در شرکت بازرگانی چیست؟

ساختار حسابداری یک شرکت بازرگانی جزء ضروری‌ترین بخش‌های عملیات تجاری آن شرکت است. وظایف کاری حسابدار در شرکت بازرگانی معمولاً شامل جمع‌آوری و نگهداری داده‌های مالی است. حسابدار بازرگانی تضمین می‌کند که سوابق مالی مطابق با رویه‌ها و سیاست‌های قانونی و پذیرفته شده در شرکت نگهداری می‌شود.

اطلاعات مالی هر سازمانی باید در یک سیستم بکر نگهداری شود زیرا جزء کلیدی مورد استفاده در عملیات و مدیریت هر کسب و کاری است. مدیریت داده‌های مالی یک سازمان بازرگانی همچنین می‌تواند شامل وظایف پیچیده‌تری مانند توسعه، پیاده‌سازی و نگهداری پایگاه‌های داده مالی و همچنین ایجاد و نظارت بر رویه‌های کنترلی باشد.

وظایف حسابدار در شرکت‌های پیمانکاری چیست؟

یک روز در زندگی یک حسابدار شرکت پیمانکار یک روز پرمشغله است. قبل از رفتن به محل کار، زود بیدار هستند تا به ایمیل‌ها پاسخ دهند و مدارک را مرتب کنند. روزشان مملو از جلسات با پیمانکاران فرعی است و اطمینان از اینکه پروژه‌ها در مسیر درست پیش رود و مهمتر از آن بودجه به درستی صرف می‌شود. اما بودجه‌بندی تنها بخشی از فعالیت‌های آن‌ها است. حسابداران مجموعه‌های پیمانکاری باید به چندین عامل مالی از صورتحساب گرفته تا هزینه کار و تولید فکر کنند. از آنجایی که پروژهای زیادی را به صورت همزمان آنالیز می‌کنند، همه چیز همیشه در حال تغییر است و داده‌های جدید اضافه می‌شود.

به همین دلیل بسیار مهم است که شما و تیم‌تان نه تنها بهترین شیوه‌های حسابداری را درک کنید، بلکه دانش تخصصی در صنعت ساخت و ساز نیز داشته باشید. موفقیت کسب و کار شما و رضایتمندی مشتریان شما به دانستن اصول حسابداری ساخت و ساز متکی است.اما اگر پیش زمینه مالی نداشته باشید، حسابداری پیمانکاری می‌تواند مانند یک نبرد سخت برای شما باشد. این می‌تواند شبیه ساختن یک خانه بدون ریختن پایه اولیه باشد، و همه ما می‌دانیم که ساختمان بدی خواهد بود!

محیط کار و ساعات کاری حسابداران

حسابداران معمولاً در یک محیط اداری بین 9 تا 5 ساعت کار می‌کنند. این می‌تواند بسته به نقش شغلی شما و افرادی که برای آن‌ها کار می‌کنید متفاوت باشد. با این حال، وظایف یک حسابدار معمولاً در زمان‌های شلوغ سال، مانند پایان ماه مالیاتی و پایان سال مالی بیشتر است و ساعات طولانی‌تری کار می‌کنند.

اگر برای یک شرکت بزرگ کار می‌کنید، اغلب در دفاتر آن‌ها مستقر خواهید بود و از نزدیک با تیم‌های مالی، مدیریت و عملیات کار خواهید کرد. اگر در یک شرکت حسابداری کار می‌کنید یا دفتر کار خود را اداره می‌کنید، گاهی اوقات ممکن است برای بازدید از مشتریان به سفرهای محلی و بین‌المللی لازم باشد. اگر دورکار هستید یا کارفرمای منعطفی دارید، می‌توانید این فرصت را داشته باشید که از خانه کار کنید.

مسیر شغلی حسابداری

پس از تکمیل تحصیل و گرفتن مدارک آموزشی، معمولاً در یک شرکت کار خواهید کرد. اگر یک حسابدار رسمی شوید، پیشرفت شغلی شما معمولاً یک مسیر ساختار یافته را دنبال می‌کند و به تدریج وظایف یک حسابدار ارشد را بر عهده خواهید گرفت. شما می‌توانید در عرض دو سال به یک موقعیت مدیریتی برسید و به زودی به یک مدیر ارشد تبدیل شوید. با تجربه بیشتر، می‌توانید به سمت مدیر مالی یا حتی به شراکت ارتقا پیدا کنید؛ همچنین شما می‌توانید حوزه‌های مختلفی از حسابداری را دنبال کنید. مانند:

• امور مالی شرکتی یا تجاری

• حسابداری مالی

• حسابداری قانونی

• حسابداری مدیریت

• حسابداری مالیاتی

• حسابرسی داخلی

• حسابداری بین المللی

4 ابزاری که یک حسابدار باید داشته باشد!

حسابداری رشته‌ای است که ثبات شغلی دارد و فرصتی برای کار با افراد یا شرکت‌ها را به شما ارائه می‌دهد. کسانی که به عنوان حسابدار کار می‌کنند به چهار ابزار کلیدی نیاز دارند تا کارآمد و موثرتر عمل کنند. این شامل:

 

یک کامپیوتر با کیفیت

به محض اینکه حسابدار شوید، شما بیشترین حجم کاری خود را با رایانه انجام می‌دهید. به همین دلیل، به یکی از سریع‌ترین و با کفایت‌ترین رایانه‌ها نیاز دارید. حتما کامپیوتری خریداری کنید که دارای سیستم پردازشی باشد که بتواند نرم افزار مدیریت اسناد و مالیات شما را اجرا کند. برای حسابداران، رایانه پایه و اساس کارشان است. پس از انتخاب یک دستگاه مناسب، آن را امتحان کنید تا مطمئن شوید که به درستی کار می‌کند. یادتان باشد که پاکسازی‌های منظم را با حذف داده‌های قدیمی که دیگر به آن‌ها نیاز ندارید، حتماً انجام دهید. از دانلود اسنادی که احتمال کاهش سرعت رایانه وجود دارد خودداری کنید و حتما نرم افزار آنتی ویروس نصب کنید. سعی کنید نرم افزار حسابداری مناسب با سیستمتان انتخاب کنید.

 

نرم افزار حسابداری

امروز با ورود به صنعت حسابداری، از فناوری روز بهره‌مند خواهید شد. این شامل نرم افزار حسابداری نیز می‌شود. در گذشته، حسابداران عملیات‌ها را به صورت دستی پردازش می‌کردند. مشکالات از جایی شروع می‌شد که اشتباهاتی رخ می‌داد یا مشتریان فراموش می‌کردند که اسناد مالیاتی مهم را درج کنند. مسلماً این وضعیت به زمان بیشتری نیاز داشت که اعداد و اسناد مجدداً پیکربندی شوند. با نرم افزار مالیاتی، اشتباهات و اوراق از دست رفته به راحتی قابل تصحیح هستند زیرا فقط باید ارقام را در سیستم تنظیم کنید. نرم افزار بقیه موارد را بر عهده خواهد گرفت. نرم افزار حسابداری به سادگی مالیات را محاسبه می کند و در زمان صرفه جویی، اشتباهات را کاهش می‌دهد.

 

نرم افزار مدیریت پروژه

هنگامی که ابزارهای حسابداری لازم را در نظر می‌گیرید، یک سیستم مدیریت پروژه به شما کمک می‌کند تا راحت‌تر فعالیت‌ها را سازماندهی کنید. در صنعت حسابداری، احتمالاً تعداد زیادی عملیات را خواهید داشت که به طور همزمان روی آن‌ها کار می‌کنید. یک سیستم مدیریت، آنالیز پروژه‌ها را برای شما آسان‌تر می‌کند. همینطور این کار ارتباط و هماهنگی میان بخشهای مختلف را راحت‌تر می‌کند.

 

ابزار اولیه حسابداری

در حالی که فناوری اکثر وظایف حسابداران را آسان‌تر می‌کند، نیاز به مجموعه اولیه تجهیزات حسابداری را نادیده نگیرید. روی یک ماشین حساب خوب، یک جعبه مداد و دفترچه یادداشت باکیفیت سرمایه گذاری کنید. شما نمی‌خواهید برای انجام این کار فقط به نرم افزار تکیه کنید. ممکن است لازم باشد درباره حسابی که در حال پردازش آن هستید یادداشت برداری کنید. علاوه بر این، اگر مغایرتی را مشاهده کردید، باید اسناد را با دست بررسی کنید. به خاطر داشته باشید که با تخصص، حرفه‌ای بودن و مهارت‌های حسابداری با کیفیت، مشتریانی را به دست خواهید آورد. با ابزارهای حسابداری مناسب، شما آماده شروع یک حرفه با ارزش و پایدار به عنوان یک حسابدار خواهید بود.

 

منبع: https://www.hnovin.com/accountant-duties-companies/

۱۵ دی ۰۰ ، ۱۵:۱۵ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
عرفان رئیسی

دیکشنری اصطلاحات حسابداری تخصصی

حسابداری‌ قلب‌ اصلی‌ شرکت‌ها است. گزارشات‌ حسابداری نیز راه‌ ارتباطی‌ میان‌ شرکت‌ها و‌ افراد‌ خارج‌ سازمان‌ است‌‌‌. چه‌ مدیر‌ باشید‌ و‌ چه‌ حسابدار‌ نیاز‌ دارید‌ که‌ با‌ مفاهیم‌ اصلی‌ حسابداری‌ آشنا‌ باشید‌‌‌.
ارائه‌ گزارشات‌ در نرم افزارهای حسابداری به‌ زبان‌های‌ دیگر‌، ارتباط‌ با‌ سایر‌ مجموعه‌های‌ خارجی‌ را‌ آسان‌ می‌سازد. همینطور آن‌ها‌ را‌ قابل‌ استناد‌ برای‌ افراد‌ برون‌سپاری‌ می‌کند‌‌‌. داده‌‌ها‌ یکسان‌ آنالیز‌ می‌شوند ولی‌ در‌ زبان‌های‌ مختلف،‌ اصطلاحات تخصصی متفاوتی‌ دارند‌‌‌. بهتر‌ است‌ که‌ با‌ آن‌ها‌ آشنا‌ باشید‌ تا‌ روند‌ کارهای‌ شما‌ سریع‌تر‌ شود‌‌‌. در‌‌‌‌ این‌ مطلب‌ سعی کردیم تا در دیکشنری حسابداری هوشمند نوین، مهم‌ترین اصطلاحات حسابداری را‌ به‌ انگلیسی‌ و با توضیحات کامل برای شما عزیزان جمع‌آوری‌ نماییم. پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

مهم ترین اصطلاحات حسابداری

مهم ترین اصطلاحات حسابداری

حساب

(Account)

اصطلاح‌ حساب‌ به‌ طور‌ کلی‌ به‌ فعالیت‌ ثبت‌ سوابق‌ یا‌ دفتر‌ کل‌ اشاره‌ دارد‌‌‌.

حسابداری تعهدی

(accrual Accounting)

حسابداری تعهدی یک روش حسابداری مالی است که به شرکت اجازه‌ می‌دهد قبل از دریافت وجه برای کالاها یا خدمات فروخته شده، درآمد را ثبت کند. همینطور هزینه‌ها را قبل از پرداخت توسط شرکت ثبت شود.

مانده حساب

Account Balance (AB)

مانده حساب مقدار پولی است که در یک مخزن مالی ، مانند حساب پس‌انداز یا جاری، وجود دارد. موجودی حساب پس از فاکتور‌گیری در تمام بدهی‌ها و اعتبارات، همیشه به صورت مبلغ خالص ثبت می‌شود.

معادله حسابداری

Accounting Equation (AE)

معادله حسابداری بیان‌ می‌کند که کل دارایی‌های یک شرکت برابر با مجموع بدهی‌ها و سرمایه است.
دارایی ها = بدهی ها + سرمایه

دوره‌ی حسابداری

Accounting course (AC)

به عمل ثبت، طبقه‌بندی و گزارش معاملات تجاری برای یک تجارت، “دوره‌ی حسابداری” گفته می‌شود.

استهلاک تسریع شده

Accelerated Depreciation (AD)

روشی که استهلاک بیشتری را نسبت به استهلاک خط مستقیم در سال‌های اولیه و استهلاک کمتری نسبت به خط مستقیم در سال‌های بعدی دوره نگهداری دارایی ثبت می‌کند.

حساب‌های‌ دریافتنی

Accounts receivable (AR)

مقدار‌ پولی‌ که‌ مشتریان‌ به‌ یک‌ کسب‌ و‌ کار‌ پس‌ از‌ تحویل‌ و‌ یا‌ استفاده‌ از‌ کالا‌ یا‌ خدمات‌ بدهکار‌ هستند‌‌‌.

حساب‌های‌ پرداختنی

Accounts payable (AP)

مقدار‌ پولی‌ که‌ یک‌ شرکت‌ به‌ طلبکاران‌ (تامین‌ کنندگان‌ و‌ …) در‌ ازای‌ کالاها‌ و‌ یا‌ خدماتی‌ که‌ تحویل‌ داده‌ است‌، بدهکار‌ است‌‌‌.

دارایی‌ها‌ (ثابت‌ و‌ جاری)

Assets (fixed and current) (FACA)

دارایی‌ جاری: دارایی‌هایی‌ هستند‌ که‌ ظرف‌ یک‌ سال‌ به‌ وجه‌ نقد‌ تبدیل‌ می‌شوند‌‌‌. به‌ طور‌ معمول،‌‌‌‌ این‌ می‌تواند‌ پول‌ نقد،‌ موجودی‌ یا‌ حساب‌های‌ دریافتنی‌ باشد‌‌‌.
دارایی‌ ثابت: این نوع دارایی بلندمدت‌ بوده و‌ احتمالاً‌ مزایایی‌ را‌ برای‌ یک‌ شرکت‌ برای‌ بیش‌ از‌ یک‌ سال‌ فراهم‌ می‌کنند،‌ مانند‌ ملک،‌ زمین‌ یا‌ ماشین‌ آلات‌ اصلی‌‌‌. برای اطلاعات جامع‌تر درباره اصل دارایی و انواع آن می‌توانید در بلاگ ما مقاله “نگاهی به مفهوم دارایی در حسابداری” را مطالعه نمایید.

اصطلاحات حسابداری

 

تخصیص

Allocation

تخصیص فرآیند انتقال هزینه‌های سربار به اشیاء هزینه است. این اصطلاح معمولاً برای تخصیص هزینه‌ها به کالاهای تولید شده استفاده‌ می‌شود. سپس در صورت‌های مالی یک کسب و کار در بهای تمام شده کالای فروخته شده یا دارایی موجودی ظاهر‌ می‌شود.

استهلاک

Amortization

استهلاک یک روش حسابداری است که برای کاهش دوره‌ای ارزش دفتری یک وام یا یک دارایی نامشهود در یک دوره زمانی معین استفاده می‌شود. در مورد وام، استهلاک بر توزیع پرداخت وام در طول زمان متمرکز است.

طبقات‌ دارایی

Asset classes (AC)

طبقه‌ دارایی‌ گروهی‌ از‌ اوراق‌ بهادار‌ است‌ که ویژگی‌های مشترک دارند. سه‌ طبقه‌ اصلی‌ دارایی‌ عبارتند‌ از: سهام‌،‌ درآمد‌ ثابت‌ یا‌ اوراق‌ قرضه و‌ معادل‌های‌ نقدی‌.

حسابرسی

Audit

حسابرسی عبارت است از بررسی یا بازرسی دفاتر مختلف توسط حسابرس. به دنبال آن بررسی فیزیکی موجودی کالا برای اطمینان از اینکه تمامی بخش‌ها از سیستم ثبت اسناد و مدارک ثبت معاملات پیروی می‌کنند.

واحد تجاری (یا حقوقی)

Business Entity (or Legal)

شخص حقوقی هر شرکت یا سازمانی است که دارای حقوق و مسئولیت‌های قانونی است.

ترازنامه

Balance sheet (BS)

یک‌ گزارش‌ مالی‌ است‌ که‌ دارایی‌های‌ یک‌ شرکت‌،‌ بدهی‌ها‌ و‌ حقوق‌ صاحبان‌ سهام‌ یا‌ سرمایه‌ را‌ در‌ یک‌ زمان‌ معین‌ خلاصه‌ می‌کند‌‌‌.

ارزش دفتری

Book Value (BV)

ارزش دفتری عبارت است از ارزش دارایی‌های شرکت منهای کلیه مطالبات مازاد بر حقوق صاحبان سهام (مانند بدهی‌های شرکت و …) به عنوان ارزش کل دارایی‌های شرکت عمل می‌کند که سهامداران از نظر تئوری در صورت انحلال یک شرکت دریافت می‌کنند.

اوراق‌ قرضه‌ و‌ کوپن

Bonds and coupons (B&C)

اوراق‌ قرضه‌ نوعی‌ سرمایه‌ گذاری‌ بدهی‌ است‌ و‌ به‌ عنوان‌ اوراق‌ بهادار‌ با‌ درآمد‌ ثابت‌ در‌ نظر‌ گرفته‌ می‌شود‌‌‌. یک‌ سرمایه‌ گذار،‌ اعم‌ از‌ یک‌ فرد،‌ شرکت،‌ شهرداری‌ یا‌ دولت،‌ به‌ یک‌ واحد‌ تجاری‌ پول‌ وام‌ می‌دهد‌ با‌ وعده‌ بازپس‌‌گیری‌ پول‌ به‌ اضافه‌ بهره‌‌‌ “کوپن” نرخ‌ بهره‌ سالانه‌‌‌‌ای‌ است‌ که‌ به‌ اوراق‌ قرضه‌ پرداخت‌ می‌شود‌‌‌.

سرمایه

Capital (CAP)

به‌ دارایی‌ مالی‌ یا‌ ارزش‌ دارایی‌ مالی،‌ مانند‌ پول‌ نقد‌ یا‌ کالا‌ گفته‌ می‌شود‌‌‌. سرمایه‌ در‌ گردش‌ با‌ کسر‌ دارایی‌های‌ جاری‌ شما‌ از‌ بدهی‌های‌ جاری‌ محاسبه‌ می‌شود‌‌‌.

جریان‌ نقدی

Cash flow (CF)

درآمد‌ یا‌ هزینه‌ای‌ که‌ انتظار‌ می‌رود‌ از‌ طریق‌ فعالیت‌های‌ تجاری‌ (فروش،‌ تولید‌ و‌ …) در‌ یک‌ دوره‌ زمانی‌‌‌‌ ایجاد‌ می‌شود‌‌‌.

بهای‌ تمام‌ شده‌ کالای‌ فروخته‌ شده

Cost of goods sold (COGS)

هزینه‌های‌ مستقیم‌ مربوط‌ به‌ تولید‌ کالاهای‌ فروخته‌ شده‌ توسط‌ یک‌ کسب‌ و‌ کار‌‌‌. فرمول‌ محاسبه‌‌‌‌ این‌ به‌ آنچه‌ تولید‌ می‌شود‌ بستگی‌ دارد، اما‌ به‌ عنوان‌ مثال‌ ممکن‌ است‌ شامل‌ هزینه‌ مواد‌ خام‌ (قطعات) و‌ مقدار‌ نیروی‌ کار‌ کارکنان‌ در‌ تولید‌ باشد‌‌‌.

اعتبار

Credit (CR)

یک‌ ورودی‌ حسابداری‌ که‌ بسته‌ به‌ معامله‌ ممکن‌ است‌ دارایی‌ها‌ را‌ کاهش‌ دهد‌ یا‌ بدهی‌ها‌ و‌ حقوق‌ صاحبان‌ سهام‌ در‌ ترازنامه‌ شرکت‌ را‌ افزایش‌ دهد‌‌‌.

حسابدار رسمی

Certified Public Accountant (CPA)

حسابدار رسمی نام متخصصان حسابداری دارای مجوز متعهد به حفاظت از منافع عمومی را متمایز‌ می‌کند. این متخصصان برای کمک به اطلاع رسانی به سرمایه گذاران در مورد سلامت مالی سازمان‌ها، حسابرسی صورت‌های مالی و سایر خدمات گواهی را ارائه‌ می‌دهند.

تنوع‌ بخشی

Diversification

فرآیند‌ تخصیص‌ یا‌ توزیع‌ سرمایه‌ گذاری‌‌‌های‌ سرمایه‌ به‌ دارایی‌‌‌های‌ متنوع‌ برای‌ جلوگیری از‌ حد‌ در‌ معرض‌ خطر قرار دادن سرمایه‌ها‌‌‌.

حسابدار خبره

 

نماینده‌ ثبت‌‌ شده

Enrolled agent (EA)

یک‌ متخصص‌ مالیاتی‌ که‌ نماینده‌ مالیات‌ دهندگان‌ در‌ مواردی‌ که‌ با‌ خدمات‌ درآمد‌ داخلی‌ (IRS) سروکار‌ دارند،‌‌‌ می‌باشد.

هزینه‌ها‌ (ثابت،‌ متغیر،‌ تعهدی،‌ عملیاتی)

Expenses (fixed, variable, accrued, operation)

هزینه‌های‌ ثابت،‌ متغیر،‌ انباشته‌ یا‌ عملیاتی که‌ یک‌ کسب‌ و‌ کار‌ ممکن‌ است‌ از‌ طریق‌ عملیات‌ خود‌ متحمل‌ شود‌‌‌.
• هزینه‌‌‌های‌ ثابت (FE) پرداخت‌‌‌هایی‌ مانند‌ اجاره‌ بها‌ که‌ در‌ یک‌ برنامه‌ منظم‌ انجام‌ می‌شود‌‌‌.
• هزینه‌‌‌های‌ متغیر (VE) هزینه‌‌‌هایی‌ مانند‌ هزینه‌‌‌های‌ نیروی‌ کار‌ که‌ ممکن‌ است‌ در‌ یک‌ دوره‌ زمانی‌ معین‌ تغییر‌ کند‌‌‌.
• هزینه‌ تعهدی (AE) هزینه‌ای‌ است‌ که‌ هنوز‌ پرداخت‌ نشده‌ است‌‌‌.
• هزینه‌‌‌های‌ عملیاتی (OE)مخارج‌ تجاری‌ که‌ مستقیماً‌ با‌ تولید‌ کالاها‌ یا‌ خدمات‌ مرتبط‌ نیستند‌. به‌ عنوان‌ مثال: هزینه‌‌‌های‌ تبلیغات،‌ مالیات‌ بر‌ دارایی‌ یا‌ هزینه‌‌‌های‌ بیمه‌‌‌.

سهام و سهامداران

Equity and owner’s equity (OE)

در‌ کلی‌‌ترین‌ مفهوم،‌ سهم سهامداران‌ کسر‌ بدهی‌ها‌ از‌ دارایی‌ است‌‌‌. حقوق صاحبان‌ سهام‌ معمولاً‌ بر‌ حسب‌ درصد‌ سهامی‌ که‌ شخص‌ در‌ شرکت‌ دارد‌ محاسبه‌ می‌شود‌‌‌. صاحبان‌ سهام‌ به‌ عنوان‌ سهامداران‌ شناخته‌ می‌شوند‌‌‌.

سال مالی

Fiscal Year (FY)

سال مالی یک دوره یک ساله است که شرکت‌ها و دولت‌ها از آن برای گزارشگری مالی و بودجه‌بندی استفاده‌ می‌کنند. یک سال مالی معمولاً برای اهداف حسابداری برای تهیه صورت‌های مالی استفاده‌ می‌شود.

تسعیر نرخ ارز

Foreign exchange rate (FER)

این اصطلاح منعکس‌کننده نوسانات ناشی از نرخ ارز بر پایه واحد‌های پولی مانند دلار، ریال و … است.

ورشکستگی

Insolvency

حالتی‌ که‌ در‌ آن‌ یک‌ فرد‌ یا‌ سازمان‌ دیگر‌ نمی‌‌تواند‌ تعهدات‌ مالی‌ خود‌ را‌ با‌ وام‌ دهنده‌ پس‌ از‌ سر‌رسید‌ بدهی‌‌‌هایشان‌ انجام‌ دهد‌‌‌.

اصول‌ پذیرفته‌ شده‌ حسابداری

Generally accepted accounting principles (GAAP)

مجموعه‌‌‌‌ای‌ از‌ قوانین‌ و‌ دستورالعمل‌‌‌های‌ توسعه‌ یافته‌ توسط‌ صنعت‌ حسابداری‌ برای‌ شرکت‌‌‌ها‌ که‌ در‌ هنگام‌ گزارش‌ داده‌‌‌های‌ مالی‌ از‌ آن‌ها‌ پیروی‌ کنند‌‌‌. پیروی‌ از‌‌‌‌ این‌ قوانین‌ به‌ ویژه‌ برای‌ شرکت‌‌‌های‌ سهامی‌ عام‌ بسیار‌ مهم‌ است‌‌‌.

دفتر‌ کل

General ledger (GL)

ثبت‌ کامل‌ تراکنش‌‌‌های‌ مالی‌ در‌ طول‌ عمر‌ یک‌ شرکت‌‌‌ به عنوان دفترکل شناخته می‌شود.

مالیات

Taxation

مالیات وسیله‌ای است که از طریق آن یک دولت یا سازمان مالیاتی، هزینه‌ای را بر شهروندان و واحدهای تجاری وضع می‌کند که آن‌ها موظف به پرداخت هستند. از مالیات بر درآمد گرفته تا مالیات بر کالاها و خدمات (GST)، مالیات برای همه سطوح اعمال‌ می‌شود.

تعدد انبار

Multi warehouses (MW)

تعدد انبار به مشتریان این امکان را می‌دهد که کالاها را در انبارهای مختلف ذخیره کنند.

تراز‌ آزمایشی

Trial balance (TB)

یک‌ سند‌ تجاری‌ که‌ در‌ آن‌ همه‌ دفاتر‌ در‌ ستون‌‌‌های‌ بدهکار‌ و‌ اعتبار‌ جمع‌ آوری‌ می‌شوند‌ تا‌ از‌ صحت‌ حساب‌ها و عملکرد سیستم‌ حسابداری‌ شرکت‌ اطمینان‌ حاصل‌ شود‌‌‌. پیشنهاد می‌شود اطلاعات کامل درباره ترازنامه و مفهوم آن را در مقاله تراز آزمایشی چیست؟ در وبلاگ هوشمند نوین مطالعه کنید.

بدهی‌‌‌ها‌ (جاری‌ و‌ بلندمدت)

Liabilities (current and long-term)

بدهی‌‌‌ها‌ یا‌ تعهدات‌ مالی‌ یک‌ شرکت‌ که‌ در‌ جریان‌ عملیات‌ تجاری‌‌‌‌ ایجاد‌ می‌شود‌‌‌.
بدهی‌‌‌های‌ جاری‌ (CL) بدهی‌‌‌هایی‌ هستند‌ که‌ ظرف‌ یک‌ سال‌ قابل‌ پرداخت‌ هستند،‌ مانند‌ بدهی‌ به‌ تامین‌ کنندگان‌‌‌.
بدهی‌‌‌های‌ بلند‌ مدت (LTL) معمولاً‌ در‌ یک‌ دوره‌ زمانی‌ بیش‌ از‌ یک‌ سال‌ قابل‌ پرداخت‌ هستند‌‌‌. نمونه‌‌‌‌ای‌ از‌ بدهی‌ بلندمدت‌ می‌تواند‌ وام‌ مسکن‌ چند‌ ساله‌ برای‌ فضای‌ اداری‌ را نام‌ برد‌‌‌.

شرکت‌ با‌ مسئولیت‌ محدود

Limited liability company (LLC)

LLC یک‌ ساختار‌ شرکتی‌ است‌ که‌ در‌ آن‌ اعضا‌ نمی‌‌توانند‌ در‌ قبال‌ بدهی‌‌‌های‌ شرکت‌ پاسخگو‌ باشند‌‌‌. به‌ عنوان‌ مثال،‌ اگر‌ کسی‌ از‌ شرکت‌ شکایت‌ کند، ‌‌‌این‌ می‌تواند‌ از‌ صاحبان‌ مشاغل‌ محافظت‌ کند‌ تا‌ کل‌ پس‌ انداز‌ زندگی‌ خود‌ را‌ از‌ دست‌ ندهند‌‌‌.

درآمد‌ خالص

Net income (NI)

کل‌ درآمد‌ یک‌ شرکت‌ که‌ به‌ آن‌ سود‌ خالص‌ نیز‌ می‌گویند‌‌‌. درآمد‌ خالص‌ با‌ کسر‌ کل‌ هزینه‌‌‌ها‌ از‌ کل‌ درآمدها‌ محاسبه‌ می‌شود‌‌‌.

ارزش‌ فعلی

Present value (PV)

یک اصطلاح حسابداری است به معنای ارزش امروز مقداری پول که انتظار می‌رود یک یا چند سال در آینده در دسترس باشد. مفهوم پشت این موضوع این است که پول موجود در آینده کمتر از همان مقداری است که امروز در دست دارید.

صورت‌ سود‌ و‌ زیان

Profit and loss statement (P&L)

یک‌ صورت‌ مالی‌ است‌ که‌ برای‌ خلاصه‌ کردن‌ عملکرد‌ و‌ وضعیت‌ مالی‌ یک‌ شرکت‌ با‌ بررسی‌ درآمدها،‌ هزینه‌‌‌ها‌ در‌ یک‌ دوره‌ زمانی‌ خاص‌ مانند‌ سه‌ ماهه‌ یا‌ سالانه‌ استفاده‌ می‌شود‌‌‌.

بازگشت‌ سرمایه

Return on investment (ROI)

معیاری‌ است‌ که‌ برای‌ ارزیابی‌ عملکرد‌ مالی‌ نسبت‌ به‌ مقدار‌ پولی‌ که‌ سرمایه‌ گذاری‌ شده‌ است‌ استفاده‌ می‌شود‌‌‌. ROI با‌ تقسیم‌ سود‌ خالص‌ بر‌ هزینه‌ سرمایه‌‌گذاری‌ محاسبه‌ می‌شود‌‌‌ و نتیجه‌ اغلب‌ به‌ صورت‌ درصد‌ بیان‌ می‌شود‌‌‌.

 

منبع: وبلاگ هوشمند نوین - https://www.hnovin.com/most-important-accounting-terms/
۰۶ دی ۰۰ ، ۱۴:۳۰ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
عرفان رئیسی