نرم افزار حسابداری

نرم افزار حسابداری

۴ مطلب در آبان ۱۴۰۰ ثبت شده است

نرم افزار حسابداری شخصی برای کامپیوتر

نرم افزار حسابداری شخصی سیستمی نرم افزاری است که جهت انجام امور حسابداری و به صورت شخصی برای کاربران طراحی و ارائه شده است. در نرم افزار حسابداری هوشمند نوین تمامی امکانات مورد نیاز برای ثبت عملیات مالی گنجانده شده است. این عامل سبب می‌شود تا کاربران این سیستم‌ها بتوانند بدون نیاز به داشتن دانش تخصصی حسابداری و یا حسابدار، کلیه عملیات مالی مورد نیاز خود را انجام دهند و آن را ثبت و ضبط نمایند.

حسابداری شخصی یا مدیریت دارایی شخصی به چه معناست؟

حسابداری شخصی و یا مدیریت دارایی به تمامی فعالیت‌ها و تصمیمات مالی یک فرد گفته می‌شود. این تصمیمات و فعالیت‌ها به یک فرد کمک می‌کند تا بتوانند به مدیریت مالی دارایی خود اقدام کند و از این طریق به بودجه بندی، بیمه، برنامه ریزی وام، پس انداز و .. دست بزند. یک مدیر مالی موفق از این طریق می‌تواند به تحلیل وضعیت مالی خود در حال حاضر بپردازد و پس از آن، به پیش بینی نیازهای بلند مدت و کوتاه مدت خود اقدام نماید و سپس برنامه‌هایی را اجرا کند تا به موفقیت دست یابد.

نرم افزار حسابداری شخصی هوشمند نوین

استفاده از نرم افزار حسابداری شخصی به چه کسانی کمک می‌کند؟

همان‌طور که می‌دانید مدیریت دارایی و اموال، جنبه‌های متفاوتی دارد. بنابراین، چه در مدیریت کسب و کار و چه کنترل هزینه‌ها و مخارج در زندگی شخصی، از اصول قابل توجه به شمار می‌رود و در هر صورت به پیشرفت مالی در زندگی شخصی و شغلی، منجر می‌گردد. سیستم حسابداری شخصی، از این طریق به افراد مختلف کمک می‌کند تا به صورت روزانه، هفتگی، ماهیانه و … هزینه‌های خود را برآورد کنند و قدرت بیشتری برای ذخیره اموال به دست آورند. بنابراین استفاده از نرم افزار حسابداری شخصی رایگان و غیر رایگان برای تمامی افراد و مشاغل(کرونا)، ضرورت دارد.

مزایای استفاده از نرم افزار حسابداری شخصی

آیا از مزایایی که سیستم‌های حسابداری برای شخص شما ایجاد می‌کنند خبر دارید؟ می‌دانید که با استفاده از این سیستم‌ها چه اتفاق‌های مثبتی در جهت رشد کسب و کارتان ایجاد می‌شود؟ ما در ادامه از مزایای استفاده از نرم افزار حسابداری برایتان خواهیم گفت.

  • امکان دسترسی به نرم افزار به صورت آنلاین: یکی از مزایای قابل توجه نرم افزارهای حسابداری شخصی به کارگیری آن‌ها به صورت آنلاین است. در هنگام به کارگیری نرم افزار حسابداری تحت وب و یا نرم‌افزار حسابداری انلاین شخصی به تنها چیزی که نیاز خواهید داشت اینترنت است. بنابراین در صورت وجود اینترنت و یک ابزار هوشمند می‌توانید به راحتی و در هر موقعیت و مکانی از این سیستم نرم افزاری بهره‌مند گردید.
  • ارائه جزئیات هزینه‌ها
    یکی از مشکلاتی که به طور معمول، صاحبان کسب و کارها و یا افراد با آن مواجه هستند این است که جزئیاتی از هزینه‌ها در اختیار آن‌ها نیست و یا دسترسی به آن‌ها دشوار است. نرم افزار حسابداری شخصی نوین به ارائه دقیق جزئیات هزینه‌های شما می‌پردازد و آن‌ها را در دسترستان قرار می‌دهد و به شما کمک می‌کند تا هزینه‌های خود را دسته بندی کنید.
  • ارائه نمودارها و گزارشات
    ارائه نمودارها و مشاهده گزارشات مالی و مدیریتی می‌تواند اطلاعات بسیاری را در زمینه تحلیل فروش، بهای تمام شده تولید یک کالا، تحلیل هزینه‌ها، ترازنامه، صورت سود و زیان و… در اختیار صاحبان مشاغل و اشخاص مختلف قرار دهد. بنابراین شما با استفاده از بهترین نرم افزار های حسابداری شخصی و با استناد به تحلیل‌ها و اطلاعات ارائه شده در آن، خواهید توانست به تصمیم گیری مناسبی دست بزنید. از طرف دیگر، ارائه نمودارها به صورت فایل اکسل حسابداری شخصی به شما کمک می‌کند تا بتوانید گزارشات مالی را به صورتی ساده دریافت نمایید.
  • ارائه یادآورهای مالی برای جلوگیری از تعویق در امور مالی
    صاحبان مشاغل و کسب وکارها و یا برخی از اشخاص به طور معمول با امور زیادی سروکار دارند. بنابراین ارائه یادآورهای مالی برای آن‌ها ضرورت دارد تا از این طریق بتوانند از ایجاد تعویق و یا تاخیر در امور مالی خود جلوگیری به عمل آورند. این عامل سبب می‌شود تا آن‌ها بتوانند به موقع به حساب‌های خود رسیدگی کنند و از این طریق اعبتار بیشتری را نیز کسب نمایند، بنابراین این مزیت یکی از مزایای قابل توجه سیستم‌های نرم افزاری شخصی است.
  • ارائه تجزیه و تحلیل‌های قوی و پیشرفته
    یکی از نکات بسیار مهم در حسابداری، تجزیه و تحلیل صورت‌های مالی است. این عامل کمک می‌کند تا صاحبان مشاغل و اشخاص بتوانند تحلیلی درست از وضعیت مالی شرکت خود به دست آورند و متوجه شوند که شرکت آنها در مقایسه با دوره‌های قبلی، چه عملکردی داشته است و از طرف دیگر، جایگاه آن‌ها نسبت به رقبای کاری‌شان چگونه است. نرم افزارهای حسابداری شخصی با در برداشتن این ویژگی کمک موثری به این دسته از افراد می‌کنند.
  • پشتیبانی از ارز چندگانه
    نرم افزارهای حسابداری شخصی نیز مانند دیگر سیستم‌های حسابداری از چندین ارز که در سراسر جهان وجود دارند پشتیبانی می‌کنند و باعث می‌شوند تا انتقال بین حساب‌ها با ارزهای مختلف به راحتی انجام شود.

حسابداری شخصی نوین

حسابداری شخصی نوین

ویژگی‌های نرم افزار حسابداری شخصی برای کامپیوتر

نرم افزارهای حسابداری به صورت شخصی برای سیستم‌های شخصی ویژگی‌هایی را برای شما به ارمغان می‌آورد که در ادامه به برخی از آن‌ها پرداخته‌ایم:

  • قابلیت استفاده از نرم افزار در هر زمان و مکان
    با استفاده از این سیستم، ضرورتی ندارد تا به صورت بی وقفه در شرکت خود حاضر باشید؛ بنابراین می‌توانید در هر موقعیتی که قرار گرفته‌اید به اینترنت متصل شوید و امور مالی خود را انجام دهید.
  • محیط کاربری ساده
    محیط ساده کاربری این سیستم‌ها باعث می‌شود تا استفاده از آن‌ها با سهولت قابل توجهی همراه باشد؛ بنابراین می‌توانید در چند مرحله و به سرعت، حساب‌ها و هزینه‌های خود را در این سیستم ثبت و ذخیره نمایید و امور مالی خود را پیگیری کنید.
  • دقت در ثبت و نگهداری داده‌ها
    استفاده از سیستم‌های نرم افزاری شخصی در حسابداری باعث می‌شود تا میزان خطاهای انسانی بسیار کم‌تر شود؛ بنابراین این نرم افزارها می‌توانند با دقتی بالا، هزینه‌ها و دخل وخرج‌ها را سر و سامان دهند.
  • امنیت نرم افزار
    این دسته از نرم افزارها به نحوی طراحی و تولید می‌شوند که بتوانند اطلاعات و داده‌های شما را با امنیتی بسیار بالا ذخیره و نگهداری نمایند؛ بنابراین در این زمینه نیز نگرانی نخواهید داشت.

حسابدرای آسان با نرم افزار شخصی

در حسابداری شخصی اصل مدیریت هزینه و بودجه‌بندی حائز اهمیت است و در پاسخ به سوالات به شما کمک می‌کند. آیا واقعاً می‌توانم امسال وام مسکن بگیرم؟ آیا تا سال آینده خودرو می‌گیرم؟ چطور می‌توانم تاریخ و مبلغ صورت‌های مالی و اقساط خود را بدون فراموشی پرداخت کنم؟ برای برطرف کردن تمامی این نیازها شما به یک برنامه حسابداری پیشرفته نیاز دارید که در این زمینه به شما کمک کند. اما اگر هزینه‌های شخصی خود را درک کنید و آن‌ها را مدیریت کنید به راحتی می‌توانید تصیمات مالی درستی بگیرید. می‌توانید یک حسابدار آنلاین برای انجام مدیریت هزینه‌های خود استخدام کنید، یا خودتان این کار را با استفاده از نرم افزارهای حسابداری تحت وب انجام دهید.

نرم افزار حسابداری شخصی

خودتان به حساب خودتان برسید!

چه صاحب یک شرکت بزرگ باشید و چه خانه‌دار، باید هزینه‌های خود را مدیریت کنید. در هوشمندنوین نرم افزار‌های حسابداری متنوعی برای تمام زمینه‌ها طراحی شده یکی از آن‌ها نرم‌افزار حسابداری شخصی است. نرم افزار هوشمند نوین تک کاربره بوده و به صورت آنلاین هم قابل استفاده است. برای دریافت اطلاعات بیشتر و مشاهده دمو رایگان این محصول با مشاوران ما در تماس باشید. نرم افزار حسابداری شخصی اطلاعات ارزشمند زیادی را برای ما آنالیز می‌کند. این آنالیز داده‌ها در کنترل هزینه و سرمایه‌گذاری بسیار کمک کننده است. این سیستم به شما کمک می‌کند تا موارد زیر را شناسایی کنید:

1) بیشتر از آن که پول درآورید خرج می‌کنید؟! این همان چیزی است که تعیین می‌کند که آیا برای آینده خود سرمایه‌گذاری می‌کنید یا اینکه بدهی شما بیشتر شده است.

2) شما می‌توانید زمینه‌های را که در آن بیشترین مشکلات هزینه را دارید، مشخص کنید.

3) می‌توانید زمینه‌های را که بسیار کمتر از آنچه فکر می‌کردین هزینه دارد، مشخص کنید.

4) می‌توانید یاد بگیرید که آیا هر سال به اندازه کافی پس انداز می‌کنید یا نه تا به استقلال مالی برسید.

5) هنگامی که بدانید سالانه چقدر در یک رده مشخص هزینه می کنید، می‌توانید به راحتی میانگین ماهانه را برای جمع‌آوری بودجه سال آینده در نظر بگیرید.
و در یک مفهوم گسترده‌تر، همه این اطلاعات به شما کمک می‌کند مواردی مانند نتایج خالص، عادات هزینه، منابع درآمد با کیفیت و مجموعه‌ای از آمارهای دیگر را که به شما امکان می‌دهد زندگی مالی خود را بهتر اداره کنید، شناسایی می‌کند.

 

منبع: https://www.hnovin.com/personal-accounting-software/
۱۸ آبان ۰۰ ، ۱۵:۳۵ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
عرفان رئیسی

سند حسابداری چه کاربردی دارد؟

سند حسابداری تمامی اطلاعات مربوط به رویدادهای مالی یک شرکت، سازمان و یا واحد تجاری و اقتصادی را در‌برمی‌گیرد. همان‌طور که می‌دانید صاحبان کسب و کارهای مختلف، باید هر یک از رویدادهای مالی در سازمان و یا بنگاه خود را به صورت یک سند منظم، ثبت و ضبط نمایند. این افراد می‌توانند برای ثبت این دسته از اسناد، از نرم افزار حسابداری استفاده کنند. لازم است بدانید که در این سیستم‌های نرم افزاری که مبنای آن‌ها بر اساس حسابداری دو طرفه است، برای ثبت هر رویداد از فرمی استفاده می‌شود که به آن فرم، سند می‌گویند.

سند حسابداری چیست؟

سند حسابداری چیست؟

سند حسابداری چیست؟

همان‌طور که می‌دانید در هر یک از سیستم‌های حسابداری نیاز به ثبت نمودن اسناد داریم. برای ثبت این صورت‌های مالی و اسناد، اطلاعات و رویدادهای مالی و هم‌چنین معاملات از روی اسناد از قبیل فاکتورها، قبض‌ها، رسیدهای خرید و فروش محصولات و خدمات و… درج می‌شود. لازم به ذکر است که هر یک از این اسناد در حسابداری حداقل دو حساب را درگیر می‌کنند که عبارتند از بدهکار و بستانکار.

کاربرد سندهای حسابداری

از اسناد حسابداری به منظور ثبت نمودن گزارش‌ها و رویدادهای مختلف مالی در یک سازمان و یا بنگاه اقتصادی استفاده می‌شود. کلیه این اطلاعات از جمله فاکتورهای فروش، قبض‌ها و رسیدها و… در این اسناد ثبت و ضبط می‌گردند. لازم به ذکر است که با وجود این دسته از سندها در حسابداری، امکان خطا در ثبت رویدادهای مالی بسیار کم‌تر خواهد شد. انواع نرم افزارهای حسابداری از جمله نرم افزار حسابداری تحت وب در این زمینه می‌تواند کمک قابل توجهی برای صاحبان کسب و کارها و حسابداران باشد. چراکه از طریق به کاگیری این سیستم، ثبت سند به راحتی انجام شدنی است و از طرف دیگر می‌توان در هر مکان و موقعیتی به ثبت سند مالی و حسابداری دست زد.

با استفاده نرم افزار حسابداری هوشمند نوین، تهیه و تنظیم نمودن اسنادمالی در نیز به نحوی بسیار آسان‌تر صورت خواهد گرفت. به طور کلی، می‌توان گفت تمامی امور مربوط به گزارش‌دهی و ثبت داده شرکت‌ها، با سیستم‌های مالی و اداری، بسیار منظم‌تر، دقیق‌تر و منسجم‌تر انجام می‌گیرد و امکان وجود نقص در اسناد نیز کاهش یافته و به صفر می‌رسد.

انواع اسناد حسابداری

اسناد موجود برای حسابداری با توجه به چند شاخص، دسته بندی می‌شوند. برای نمونه می‌توان این اسناد و صورت‌های مالی را با توجه به تعداد ارتیکل‌ها به انواع سندهای حسابداری ساده و مرکب دسته بندی نمود. یا می‌توان این دسته از اسناد مالی را با توجه به نوع رویداد و دوره زمانی مربوط به آن به چند نوع سند افتتاحیه، سند اختتامیه، سند عمومی، سند سیستمی، سند بستن حساب‌ها دسته بندی کرد. هر یک از انواع این اسناد دارای ویژگی‌های خاصی هستند و در مواقع مخصوص به کار گرفته می‌شوند.

انواع اسناد حسابداری

انواع اسناد حسابداری

سند حسابداری اتوماتیک و دستی

در مراحل ثبت اسناد حسابداری با هوشمند نوین می‌توانید به ثبت انواع رویدادهای مالی روزانه خود بپردازید و این کار را به صورت کاملا خودکار و اتوماتیک انجام دهید. از جمله مزایای به کار گیری این سیستم این است که شما می‌توانید بدون اینکه اطلاعاتی در زمینه حسابداری داشته باشید، با استفاده از عملیات‌های موجود در این نرم افزار این رویدادها را ثبت و ضبط نمایید. انجام این کار باعث می‌شود تا به خوبی بتوانید اطلاعات مالی شرکت خود را نگهداری و ذخیره کنید و در صورت لزوم از آن استفاده کنید. از طرف دیگر در سندحسابداری هوشمند نوین این امکان نیز فراهم شده است تا کاربرانی که تمایل دارند بتوانند از اسناد مالی و حسابداری دستی استفاده کنند.

جزئیات اسناد حسابداری

هر گونه از اسناد حسابداری از جمله اسناد حسابداری فروش، اسناد حسابداری شرکت و … دارای جزئیات و خصوصیاتی ویژه هستند. از جمله این جزئیات می‌توان به حساب‌های مختلف، تاریخ اسناد حسابداری، شماره اسناد، پیوست، آرتیکل و … اشاره کرد.

  • حساب‌ها
    هر یک از اسناد حسابداری حداقل دو حساب را درگیر می‌نمایند که عبارتند از: بدهکار و بستانکار.
  • تاریخ اسناد
    هر یک از رویدادهای مالی در زمانی مشخص اتفاق می‌افتند. بنابراین اسناد مربوط به آن رویدادها نیز باید دارای تاریخ باشد. چراکه چیدمان این اسناد باید به ترتیب تاریخ وقوع آن‌ها باشد. در حقیقت نکته قابل ذکر این است که بدون درج تاریخ، امکان ثبت این اسناد وجود ندارد.
  • شماره سند
    هر یک از اسناد حسابداری باید دارای یک شماره و یا یک کد باشد تا با استفاده از این اعداد و ارقام بتوان اسناد را به طور منظم سازمان دهی کرد.
  • پیوست اسناد حسابداری
    در این پیوست لازم است تمامی مدارک مورد نیاز از قبیل فاکتورها، قبض‌ها، حواله‌ها و… ثبت گردند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید به مقاله «هر آنچه باید درباره فاکتور رسمی بدانید!» مراجعه نمایید.
  • جمع اسناد
    در اسناد حسابداری باید جمع مبلغ ستون بدهکار و بستانکار در زیر هر یک از ستون‌ها انجام شود این جمع‌ها باید با یکدیگر برابر شوند تا سند مورد نظر، تراز شود.
  • آرتیکل
    به طور ساده می‌توان گفت هر یک از اسناد حسابداری باید دارای دو آرتیکل بدهکار و بستانکار باشند.

ضرورت تنظیم سند در حسابداری

هر یک از اسناد حسابداری می‌توانند تمامی واقعیت‌ها و رویدادهای اصلی معامله را توصیف نمایند. از جمله این رویدادها می‌توان مقدار معامله، تاریخ آن، هدف از انجام معامله و… را نام برد. اطلاعات این اسناد باید بلافاصله پس از انجام معامله، درج و ثبت شود تا در صورت لزوم بتوان آن‌ها را بازیابی کرد. این اسناد نقشی بسیار مهم در رسیدگی به انواع معاملات تجاری دارند. از طرف دیگر از طریق به کارگیری آن‌ها می‌توان انواع صورت‌های مالی از قبیل صورت‌های سود و زیان و تراز و … را فراهم کرد. این اسناد هم‌چنین برای رعایت سوابق مالیاتی نیز مورد نیاز صاحبان کسب و کارهای مختلف هستند.

 

منبع: 

https://www.hnovin.com/application-accounting-document/

۱۷ آبان ۰۰ ، ۱۲:۲۶ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
عرفان رئیسی

تسعیر نرخ ارز (Currency exchange)

تسعیر نرخ ارز (Currency exchange) یکی از مسائل مهم اقتصادی است که در آن اثر حاصل از تغییرات نرخ ارز در عملیات مالی با کمک نرم افزار حسابداری و انواع نرم افزار حسابداری مورد بررسی قرار می‌گیرد. هوشمند نوین در این مقاله قصد دارد به این موضوع بپرازد که تسعیر نرخ ارز به چه معناست و چگونگی محاسبه آن را برایتان مفصل توضیح دهید، پس با ما همراه باشید.

تسعیر نرخ ارز چیست؟

می‌دانیم که ارز رایج در هر کشوری متفاوت از سایر کشورها است، با این حال برای انجام تجارت‌های جهانی نیاز به یک سیستم مالی است که بتوان در آن همه ارزهای متفاوت را یکسان کرد. به زبان ساده به فرآیند تبدیل دو واحد ارز متفاوت به هم تسعیر ارز گفته می‌شود بنابراین به نرخ تبدیل دو واحد پولی نرخ تسعیر ارز اطلاق می‌شود.

تعریف ارز در حسابداری

در واقع ارز واحد پولی است که توسط دولت‌ها برای مبادلات کالایی به کار می‌رود، هر کشوری بسته به شرایطی که دارد دارای ارز مستقل است، از این ارزها برای انجام معاملات جهانی یا مبادلات ارزی استفاده می‌شود، به طور مثال در اکثر کشورهای دنیا در مبادلات ارزی به جای استفاده از واحد پول کشورهای متفاوت از دلار به عنوان ارز واحد استفاده می‌شود. نرخ ارز و تعیین آن برای شرکت‌ها و بنگاه‌های بزرگ تجاری و اقتصادی بسیار حائز اهمیت است، این بخش مهمترین بخش اقتصادی یک کشور را تشکیل می‌دهد، ضمن این که در شرکت‌های فعال در زمینه ارز نیز نرخ ارز یک موضوع

کاملا مهم است.

                        

معنای لغوی تسعیر

تسعیر در لغت به معنای نرخ و قیمت‌گذاری است، بنابراین فرآیند تبدیل کردن دو واحد پولی به هم و قیمت گذاری آن تسعیر ارز نام دارد، شرکت‌های بازرگانی برای تنظیم صورت‌های مالی باید ارز حاصل از تبادلات بین‌المللی خود را به یک واحد ارزی یکسان به نام واحد پولی گزارش‌گری تبدیل کنند. در ایران معمولا بانک مرکزی هر 6 ماه یکبار نرخ تسعیر ارز را اعلام می‌کند. شرکت‌های مختلف می‌توانند به وسیله این عمل میزان فروش و سود قطعی خود را بررسی کنند. پس طبیعی است که با تغییر نرخ ارز، صورت‌ها و عملکرد مالی شرکت نیز تغییر می‌کند.

معاملات ارزی چیست؟

معاملات ارزی به معاملاتی اطلاق می‌شود که در آنها به جای ریال از ارز خارجی استفاده می‌شود، به طور مثال در واردات یا صادرات کالا و خدمات معمولا از معاملات ارزی استفاده می‌شود.

نحوه محاسبه تسعیر ارز در حسابداری

در واقع عملیات مالی یک شرکت با هر ارزی که ثبت شود، تمام معاملات ارزی آن نیز باید با همان ارز صورت گیرد، حسابداری با تسعیر ارز بررسی می‌کند نرخ تغییرات ارزی چه تاثیری بر عملیات مالی دارند و آیا معاملات انجام شده برای شرکت سود واقعی داشته است یا خیر.

هدف از تسعیر نرخ ارز در شرکت‌ها

با کمک تسعیر‌ ارز است که شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی می‌توانند میزان واقعی سود یا فروش خود را بررسی کنند، در واقع با تغییر نرخ ارز، صورت و عملکرد مالی این شرکت‌ها نیز تغییر می‌کند. برای این که تسعیر در نرخ ارز ثبت شود، در تاریخی که معامله اولیه صورت می‌گیرد، ثبت اولیه معامله ارزی بر اساس نرخ ارز به ریال ثبت می‌شود، سپس در برنامه حسابداری ارزی با توجه به این که نوع معامله صورت گرفته فروش یا خرید بوده است این میزان ثبت می‌شود. هدف از این کار آن است که تسعیر معاملات ارزی و عملیات‌های خارجی به شکلی انجام گیرد که نتایج حاصله با آثار تغییرات نرخ ارز و تاثیر آنها بر جریان وجوه نقد واحد تجاری و ارزش ویژه تعریف شده برای آن هماهنگی داشته باشد. باید مطمئن باشیم که صورت‌های مالی تصویر درستی از نتایج عملکرد را نمایش می‌دهند. با استفاده از نرم افزار حسابداری هوشمند نوین می‌توانید بدون دغدغه از به وجود آمدن هرگونه مشکل، محاسبات مالی خود را انجام دهید.

تأثیر تسعیر نرخ ارز بر شرکت‌ها

برای درک بهتر مفهوم تسعیر در ارز و تاثیرآن بر صورت مالی شرکت‌ها یک مثال ارائه می‌کنیم:

همانطور که گفته شد تسعیر نرخ ارز در واقع سند مالی است که برای تنظیم حساب‌های بدهکاران و بستانکاران و یا اسناد مالی ارزی مورد استفاده قرار می‌گیرد به بیان دیگر با توجه به نوسانات نرخ ارز، این امر وابسته به حساب های سود و زیان یک مجموعه است.

یک شرکت ایرانی در حال صادرات محصول خود به یکی از کشورهای همسایه در منطقه است، در آخرین مرحله از صادرات این شرکت باید مبلغ 5 میلیون دلار دریافت کند، فرض می‌کنیم در زمان انجام معامله و عقد قرارداد نرخ دلار در بازار 20 هزار تومان بوده است، اما زمانی که شرکت در سیستم حسابداری خود وجه دریافتی را ثبت می‌کند، نرخ ارز به 25 هزار تومان رسیده است، بنابراین مشخص است که این شرکت علاوه بر سود حاصل از صادرات، مبلغی را نیز بابت سود ناشی از تسعیر به دست آورده است.

در حسابداری محاسبه این موضوع برای شرکت‌هایی که در زمینه واردات هستند برعکس محاسبه می‌شود. به این معنا که اگر نرخ ارز در زمان پایان معامله افزایش یاد شرکت‌ها با زیان ناشی از تسعیر ارز روبه‌رو هستند. تاثیر اینکار علاوه بر شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی بر مراودات خارجی بانک‌ها نیز تاثیرگذار است، به این معنا که اگر بانک‌ها دارایی‌های ارزی داشته باشند، از افزایش نرخ تسعیر سود می‌برند و در صورتی که بدهی‌های ارزی آن‌ها از دارایی‌های ارزیشان بیشتر باشد، دچار زیان خواهند بود.

روش‌های مختلف محاسبه تسعیر ارز

در حسابداری، تسعیر نرخ ارز به سه روش ثبت می‌شود:

روش اول:

در طول یک سال نرخ ارز ثابت در نظر گرفته می‌شود و معاملات شرکت با آن نرخ ثابت در نرم افزار حسابداری ثبت می‌شود. در انتهای سال مانده‌های ارز حاصل از معاملات را تسعیر کرده و سود و زیان حاصل از تسعیر ارز شرکت توسط این سیستم حسابداری پیشرفته محاسبه می‌شود. اما باید بگوییم که این روش دقت محاسبات پایینی دارد، چرا که در طول یک سال ارز نوسانات زیادی را تجربه می‌کند که در این روش به آن توجهی‌ نمی‌شود.

روش دوم:

در این روش، تسعیر به صورت ماهیانه و یا در یک دوره مالی مشخص در سیستم حسابداری ثبت می‌شود. به این ترتیب هر ماه یا در هر دوره مالی نرخ ارز به روز رسانی می‌شود و تسعیر بر اساس نرخ جدید محاسبه خواهد شد.

روش سوم:

نوسانات نرخ ارز به صورت روزانه ثبت شده و عملیات تسعیر نیز به صورت روزانه توسط حسابدار یا نرم افزار حسابداری ارزی و … محاسبه می‌شود. این روش نسبت به روش‌های دیگر از دقت بسیار بیشتری برخوردار است.

 

 

کلام آخر

برای این که بتوانید تسعیر نرخ ارز را با دقت بالا محاسبه کنید باید از بهترین نرم افزار حسابداری چند ارزی در این زمینه کمک بگیرید، استفاده از این نرم افزار در سیستم حسابداری می‌تواند دقت انجام محاسبات را افزایش دهد.

 

منبع:

https://www.hnovin.com/what-currency-exchange/

۱۶ آبان ۰۰ ، ۱۶:۴۰ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
عرفان رئیسی

تأثیر نرم‌ افزار حسابداری در مدیریت هزینه

مدیریت هزینه یکی از اساسی‌ترین امور هر شرکت است که عدم توجه به آن می‌تواند زیان‌های جبران‌ناپذیری به بار آورد. رسیدگی به این مقوله در کسب‌و‌کارها عموما بر عهده حسابدار قرار دارد و یک حسابدار می‌تواند با مدیریت صحیح هزینه‌ها، یک کسب‌و‌کار نوپا را به یک شرکت موفق تبدیل کند و سود زیادی را برای آن به ارمغان داشته باشد. در این مطلب قصد داریم به تعریف و بررسی انواع هزینه‌ها و بپردازیم و نقش مدیریت آنها را در موفقیت کسب‌و‌کارها بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

مدیریت هزینه

هزینه چیست؟

در حسابداری مفهوم هزینه به حساب‌های موقتی اطلاق می‌شود که ماهیت آنها بدهکار باشد؛ به بیان دیگر هزینه‌بهایی است که هر شرکت به منظور کسب درآمد پرداخت می‌کند. محاسبه میزان درآمد و هزینه‌ها و همچنین مدیریت آنها در هر دوره مالی اهمیت بسیار زیادی دارد ویکی از مهم‌ترین وظایف بخش حسابداری شرکت‌ها محسوب می‌گردد. در حال حاضر با هوشمند شدن اغلب فرآیندهای حسابداری،‌ مدیریت این قبیل موارد نسبت به گذشته بسیار ساده‌تر شده است. به عنوان مثال نرم افزار حسابداری هوشمند نوین یکی از بهترین نرم‌افزارهایی است که می‌تواند در این زمینه مورد استفاده قرار بگیرد.

برای درک بهتر مفهوم هزینه لازم است با یکی از بهترین دسته‌بندی‌های آن آشنا شوید. البته لازم به ذکر است که هزینه با طبقه‌بندی‌های مختلفی مطالعه می‌شود که در ادامه به یکی از ساده‌ترین آنها خواهیم پرداخت. هزینه به طور کلی به دو دسته هزینه‌های ثابت و هزینه‌های متغیر تقسیم می‌شود که این دسته‌بندی در نرم افزار حسابداری شرکتی نیز کاربرد دارد. اما منظور از هریک از این هزینه‌ها چیست؟ در ادامه به این سؤال پاسخ خواهیم داد.

– هزینه ثابت

هزینه‌های ثابت در هر شرکت آن دسته از هزینه‌هایی هستند که با میزان تولیدات یا میزان ارائه خدمات آن شرکت ارتباطی ندارند و طی یک دوره مالی ثابت خواهند ماند. به این ترتیب می‌توان گفت که این هزینه‌ها به خروجی یک بیزینس و درآمد آن وابسته نیستند که یکی از مهم‌ترین راه‌های تفکیک هزینه ثابت از متغیر نیز همین مسئله خواهد بود. نکته‌ای که در این مورد لازم است به آن توجه شود این است که مبلغ این هزینه‌ها ممکن است طی یک دوره مالی تغییر کند؛ مثلا هزینه برق مصرفی یک شرکت به طور کلی یک هزینه ثابت محسوب می‌شود که ممکن است مبلغ آن به ازای هر ماه متفاوت باشد.

هزینه‌های ثابت ممکن است تنها یک بار و به منظور سرمایه‌گذاری انجام شوند و یا اینکه در هر دوره مالی به صورت مستمر پرداخت شوند. به عنوان مثال خرید زمین، تهیه ماشین‌ها تجهیزات کارخانه و همچنین خرید تجهیزات اداری از جمله هزینه‌های ثابتی هستند که تنها یک بار پرداخت می‌شوند. اما حقوق کارمندان و کارگران، بیمه کارکنان، هزینه اینترنت مصرفی شرکت و هزینه‌هایی از این دست نیز جزئی از هزینه‌های ثابت هستند که لازم است به صورت مداوم پرداخت شوند.

– هزینه متغیر

تعریف هزینه‌های متغیر عکس هزینه‌های ثابت خواهد بود، به این صورت که میزان تولیدات یا میزان ارائه خدمات ارائه شده هر شرکت مستقیما بر روی این هزینه‌ها تأثیر دارند. یکی از مثال‌هایی که در این زمینه می‌توان عنوان کرد میزان تولیدات کارخانه است که با افزایش ساعت کاری کارگران بر آن افزوده خواهد شد و در عین حال هزینه اضافه کاری نیز باید به کارمندان یا کارگران پرداخت شود. هزینه خرید مواد اولیه برای تولیدات، هزینه جابجایی و حمل و نقل محصولات، هزینه متریال مصرفی کارخانه و پرداخت حقوق اضافه کاری کارمندان و کارگران شرکت از رایج‌ترین مثال‌هایی هستند که در این زمینه می‌توان عنوان کرد.

مدیریت هزینه چیست؟

مدیریت هزینه یکی از انواع حسابداری مدیریتی محسوب می‌شود که طی آن هزینه‌های شرکت پیش‌بینی و مدیریت خواهند شد؛ به بیان دیگر مدیریت هزینه بودجه شرکت را کنترل می‌کند و از طریق کاهش هزینه‌ها سعی در افزایش سود شرکت دارد. در فرآیند مدیریت هزینه‌ها اطلاعات جامعی از هزینه‌های شرکت جمع‌آوری شده و این اطلاعات به صورت جزء به جزء با استفاده از تکنیک‌های حسابداری کنترل خواهند شد تا از سرمایه شرکت در جهت صحیح و مطلوب بهره‌برداری شده و از تکرار هزینه‌های نابجا در آینده اجتناب گردد. در حال حاضر استفاده از نرم افزار حسابداری پیشرفته تا حدود زیادی انجام این فرآیند را تسهیل کرده است. همچنین مطالعه مقاله اهمیت حسابداری و مدیریت مالی در رشد و سود دهی کسب و کارها می‌تواند در این زمینه سودمند باشد.

مدیریت هزینه چیست؟

اهمیت مدیریت هزینه‌ها و درآمدها

مدیریت هزینه‌ها و درآمدها از مهم ترین بخش‌های مدیریت سازمانی است که می‌تواند در میزان موفقیت شرکت‌ها به طور مؤثری نقش داشته باشد. این فرآیند از طریق برنامه‌ریزی و برآوردهای مالی صورت می‌گیرد تا شرکت بتواند از طریق سرمایه‌گذاری و تأمین مالی صحیح و کنترل شده با بودجه در نظر گرفته شده در جهت پیشبرد برنامه‌ها اقدام کند. هرگونه خطا و عدم مدیریت صحیح در این بخش می‌تواند شرکت را از مسیر پیشرفت خارج کرده و هزینه‌های غیرقابل جبرانی به شرکت تحمیل کند. بنابراین کنترل بودجه و هزینه‌های شرکت تا حدود زیادی به این فرآیند وابسته است. اما مدیریت درآمد و هزینه‌ها چه مزایایی می‌تواند داشته باشد؟

 

چند مورد از مهم‌ترین مزایای این بخش از مدیریت به شرح زیر است:

– افزایش کارایی و بهره‌وری

– به تصویر کشیدن مسیر پیشرفت شرکت

– طبقه‌بندی اطلاعات برای استفاده‌های مدیریتی

– پیش‌بینی روند و پیشرفت برنامه‌های شرکت

– نمایش عملکرد زمان و هزینه‌های صرف شده

– ثبت و تحلیل هزینه‌ها و مقایسه آنها با استانداردهای موجود

– ارائه تصویری صحیح از ضعف‌های سازمان و تصحیح آنها با برنامه‌ریزی مجدد

– پیش‌بینی کسری بودجه و جبران آن از طریق برنامه‌ریزی مالی صحیح

مزایای نرم افزار مدیریت هزینه

مدیریت و کنترل هزینه‌ها در گذشته فرآیندی به نسبت دشوار و زمان بر بود که انرژی زیادی می‌طلبید؛ اما در حال حاضر با وجود نرم‌افزارهایی که به همین منظور طراحی شده‌اند،‌ این ضعف‌ها تا حدود زیادی جبران شده و می‌توان چنین فرآیندهایی را با سرعت و دقت بیشتری به انجام رساند. در دوره کنونی اکثر سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ برای تسهیل این فرآیند از نرم‌افزارهای مدیریت هزینه استفاده می‌کنند که این امر به سرعت پیشرفت این شرکت‌ها کمک کرده است.

مدیریت هزینه ها و درآمدها و ارتباط آن با نرم افزار حسابداری

نرم‌افزارهای حسابداری به منظور ثبت هزینه‌ها و تسهیل امور حسابداری تهیه شده‌اند، با این حال به دلیل تجمیع اطلاعات مالی در این نرم‌افزارها، امکان کنترل صحیح هزینه‌ها و درآمدهای شرکت از طریق آنها وجود دارد. با استفاده از این نرم‌افزارها می‌توان به جزئیات اطلاعات مالی در هر دوره مالی به آسانی و در کمترین زمان دست پیدا کرد و از این طریق با مقایسه هزینه‌های دوره‌های مالی مختلف، تصویر صحیحی از پیشرفت شرکت به دست آورد.

مدیریت هزینه ها و درآمدها و ارتباط آن با نرم افزار حسابداری

استاندارد‌ مدیریت هزینه در نرم افزار حسابداری

با توجه به استاندارد‌های بین المللی، بخش مدیریت هزینه در نرم افزار مدیریت هزینه هوشمند نوین نیز به 4 صورت به شما در مدیریت مالی کمک‌ می‌کند.

  • برنامه‌ریزی مدیریت هزینه

برای برنامه‌ریزی ابتدا هزینه‌های غیرمستقیم (هزینه‌های ثابت مانند حقوق، اجاره دفتر) و هزینه‌های مستقیم (هزینه‌های منابع و مواد مصرفی در طی عملیات) در نظر گرفته می‌شود. با توجه به این اطلاعات، مدیران برنامه‌هایی راهبردی برای کنترل هزینه‌ها اتخاذ‌ می‌کنند.

  • تخمین هزینه‌ها

در این مرحله دو دسته اطلاعات مهم استخراج می‌شود:
• تخمین هزینه‌های عملیات‌ها
• تعیین پایه و اساس برآوردهای فرآیند تخمین هزینه
با داشتن یک نرم‌‌‌‌‌افزار حسابداری انجام این پروسه با دقت و سرعت بالاتری انجام می‌شود.

  • تعیین بودجه

اطلاعات بدست‌آمده در مرحله قبل در نرم‌ افزار حسابداری سازماندهی می‌شود و با تجمیع تمام این داده‌ها بودجه کل پروژه محاسبه می‌شود. به این هزینه‌یابی، خط مبنای هزینه گفته می‌شود.

  • کنترل هزینه

در این مرحله با ایجاد یک راهبرد با داده‌های استخراج شده و پیشبرد آن در عملیات‌، هزینه‌های پروژه را کنترل می‌کنند.
در این مرحله نکاتی را باید در نظر گرفت:

 پایان دادن پروژه با بودجه تعیین شده
 امکان تغییر در بودجه و خط مبنای هزینه
 شناسایی احتمال انحراف در خط مبنای هزینه
 جلوگیری از امکان تغیر تصویب نشده در هزینه‌ها

مدیریت هزینه در پروژه چیست؟

مدیریت هزینه راهی برای کنترل هزینه‌های مازاد است که شامل هزینه عملیات‌ها، هزینه‌های اضافه در کنار خرج‌های داخلی و بعضا خارجی مشاغلتان‌ می‌شود. بنابراین، اولین کاری که باید انجام دهید این است که تمام هزینه‌های ثابت و متغیر را برآورد کنید. این هزینه ها‌ می‌تواند به سادگی از گزارشات مالی و اطلاعاتی که نرم افزار حسابداری به شما‌ می‌دهد به دست بیاید. هنگامی که این ارقام را به دست آوردید، می‌توانید به راحتی داده‌های مالی مورد نیاز خود را در نرم افزار حسابداری هوشمند نوین بررسی و کنترل کنید.

ملاحظات اصلی برای مدیریت هزینه

یک برنامه مدیریت هزینه، باید تمام متغیرهایی را که بر بودجه تأثیر می‌گذارد، در نظر بگیرد. همچنین هزینه‌های ثابت مانند هزینه اقتصادی تیم‌ها را در خود جای دهد. همه این موارد باید محاسبه شود تا بدانید میزان هزینه‌های مالی خالص شما چقدر است تا بودجه‌‍بندی هزینه بر اساس نیاز هر قسمت به درستی انجام شود.
آخرین و مهمترین مورد، زیان سرمایه‌گذاران است. افزایش هزینه مشکلی است که بسیاری از شرکت‌ها با آن روبرو هستند و این موضوع به صاحبان مشاغل و سرمایه‌گذاران زیان می‌رساند. هنگام تدوین برنامه مدیریت هزینه خود، ذینفع‌ها را باید در نظر داشته باشید. آنها باید در جریان امور مالی قرار گیرند و گزارشات جامعی با جزئیاتی کامل دریافت کنند تا از احتمال میزان سود یا ضرر آگاه شوند که این کار از طریق برنامه حسابداری هوشمند نوین به سهولت قابل اجرا است.

 

سخن آخر

مدیریت هزینه از مهم‌ترین فرآیندهای هر شرکت است که به میزان بسیار زیادی در روند پیشرفت مالی شرکت‌ها نقش دارد. عدم توجه به این مقوله ممکن است خسارت‌ها و زیان‌های جبران‌ناپذیری برای شرکت به بار آورد و جایگاه شرکت را به طور کلی متزلزل سازد. در این مقاله به بررسی جزئیات مدیریت هزینه و اهمیت آن پرداختیم و همچنین نقش نرم‌افزارهای حسابداری را در تسریع و تسهیل این فرآیند عنوان کردیم. امیدواریم مطالب این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد.

 

منبع:

https://www.hnovin.com/cost-management-accounting-software/

۰۴ آبان ۰۰ ، ۱۲:۰۲ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
عرفان رئیسی